First of all, I was taking a Japanese art history seminar, and I had always been interested in yokai and Ukiyoe, so I decided to choose it as my research theme. I then chose depictions of the afterlife in Christian religious paintings as my research topic because I needed something to compare Ukiyo-e with. In order to take up yokai and the afterlife, I first needed to know what the public thought about them, so I first asked myself how yokai were considered in Japan. Since the focus of this project is on Ukiyo-e, we will focus on the senses of the time when they were depicted. I chose “Soma no Kouchiura” by Kuniyoshi Utagawa as my standard Ukiyoe because it is one of my favorite works depicting the legend of Princess Takiyasha, and I am fascinated by the large skulls in it. In this research, I thought it was necessary to know what kind of other works there were, so I selected ukiyoe and Christian religious paintings with the theme of death and those depicting yokai (monsters) and ghosts to see the trend. Furthermore, since both Japanese yokai and Christianity are closely connected to the masses, I thought it would be a good idea to examine the customs of the time as well. In the course of my research, I heard that there is not much difference between gods and yokai in Japan, perhaps because the idea of "eight million gods," in which everything has a deity, is widely spread in the country. I felt that yokai may indeed be a unique culture of Japan, a polytheistic country that differs from monotheistic religions such as Christianity, and that it is no exaggeration to say that in the West, where the Christian religion is practiced, there are not many yokai-like things to be seen. In Japan, too, urban legends and monsters such as unidentified creatures (UMA) imported from abroad are the main attraction in the West, and I felt that the image of demons and other things that can be encountered after death is also significant. In comparison, 57自分は日本美術史ゼミに所属しており、以前から妖怪や浮世絵に興味があったので研究テーマに選ぶことにした。浮世絵を軸に調べるにあたり比較対象が必要だと考え、キリスト宗教画の死後の世界を選んだ。また、妖怪や死後を取り上げるにあたってまずそれらに対する大衆の考えを知らなくてはいけないと考えたので、日本における妖怪はどのようなものだったのかを調査した。今回は浮世絵を軸としているため描かれた当時の感覚に重点を置くことにする。基準になる浮世絵を一点決める必要があるが今回は歌川国芳作『相馬の古内裏』とする。この作品を選んだ理由として、滝夜叉姫の伝説を描いた作品かつ大きく髑髏が描かれているところに自分は心惹かれ、好きな作品の一つであるからだ。今回調査するにあたり調査方法はほかにどのような作品があるのかを知る必要があると思い、浮世絵もキリスト宗教画も死をテーマにしているものや、妖怪や化け物について描かれているものをピックアップして傾向を見ることにした。さらに日本の妖怪もキリスト教も大衆と密接していることから当時の風俗も共に調べることが良いと考えた。調べていった中で日本には全てのものに神が宿る「八百万の神」という考えが広く浸透していることからか神と妖怪の差があまりなく、存在がわかる良い存在を神、存在がわからなく不思議なものを妖怪と呼ぶのではないかと聞いた。確かにキリスト教のような一神教とは違う、多神教である日本独特の文化と言っても過言ではない存在が妖怪であると言えるのではないか。そしてキリスト教が信仰されている西洋では妖怪のようなものはあまり見ることができなかった。西洋では日本にも入ってきた都市伝説や未確認生物(UMA)のような怪物がメインになっている。さらに悪魔など死後出会う可能性のあるものというイメージが大きいように感じた。西洋の怪物と比べることで、日本の倉又 未来KURAMATA Miku 浮世絵とキリスト宗教画から見る妖怪への考えの差Differences in Ideas about Yokai from Ukiyo-e and Christian Religious Paintings
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