海外芸術研修の記録2021-2022
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1.IntroductionMy big question is: "What does it mean for an artwork to be present? When I go to a museum or other places where I can directly see a work of art, I feel both a sense of security and a sense of tension. This sense of security comes from the work's strength, which is the fact, presented right in front of me, that each of us has a sense of issues, an awareness, and thoughts. When I visited for the first time an art festival, which was both international and social, I felt a sense of security by viewing the artwork directly and was saved by the fact that the artwork was there.For me, the presence of an artwork is a positive and natural feeling, but I have had several opportunities to learn that this is not always the case for some people. I realized for the first time that there are times when society rejects the presence of artwork.2. Specific examples that led me to think about itIn discussing the "presence of artworks," I would like to cite two specific examples that have inspired me to think about it.The first is the “Aichi Triennale 2019”. Some of the works in the Non-Free Expression exhibition attracted controversy not only within the artworld but from general public, causing the exhibition not to be held as usual but in a restricted state, and there was a boycott against it. I visited the venue several times during the exhibition period, and I can still recall the unique atmosphere inside the venue. Many people reacting, with anger, grief and sadness to the presence of the artworks. Some of the participating artists even changed the form of their works with their own hands. I was amazed by the weird feeling in the air surrounding a single work of art, and in a situation where I had to question the fact that the work existed, I found myself repeatedly asking myself, "What does it mean for a work of art to exist?” 691.はじめに私の大きな問いは「作品が在ることとは?」である。 私は美術館などの作品と向き合える場所に行くと安心感と緊張感を抱く。ここでいう安心感とは、それぞれの作品が持つ問題意識や関心、思考、そして私の目の前にその事実が在るという力強さから生まれるものである。国際的かつ社会的な芸術祭に初めて足を運んだ際に、作品と向き合う事で安心感を抱き、その作品が在る事実に救われた経験がある。 私にとって作品が在ることとは肯定的で当たり前の感覚だが、人によっては必ずしもそうではないという事を知る機会が何度かあった。その際に、社会から作品を置く事を拒絶される事があるのだと初めて体感した。2.考えるきっかけとなった具体例「作品が在ること」について論じるにあたり、私が考えるきっかけとなった二つの具体例を挙げたいと思う。 一つ目は「あいちトリエンナーレ2019」である。あいちトリエンナーレ2019では表現の不自由展内の一部の作品が議論を呼び、展示が通常通りではなく制限された状態での開催となったり、それに対するボイコットが行われたりと芸術の界隈に留まらず世間でも大変話題となった。私は会期中に会場へ何度か足を運んだが、会場内のあの独特な空気感は今でも思い出すことができる。作品が在ることに対して大勢の人間が動き、怒り嘆き悲しんでいた。一部の参加アーティストは自らの手で自らの作品の形態を変えたりした。一つの作品を取り巻く異質な空気感に驚かされたし、作品が存在する事実を疑わざるをえない状況で「作品が在ることとは?」と何度も考えていた。二つ目に挙げたいのは、小田原のどか氏(1985〜)の『彫刻を見よ』という記事である。ここでは小田原氏が抱いた「彫刻が建てられること」「いつのまにか当たり前に存在するもの」への問いかけが長谷川 小葉子HASEGAWA Sayoko作品が在ることとは?What Does it Mean for a Work to Exist?

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