are eff ective methods” for such “co-creation with the local community” educational programs. In a new educational base, it would be effective to provide educational support not only to local students but to local artists. By using the alternative space as an actual venue for holding artists' exhibitions and inviting artists as lecturers, it will also become a venue for promoting local culture.Second, let’s take a look at an alternative space in the United Kingdom, named ART GENE[iv]. Based in Cumbria, UK, this institution is involved in a wide variety of activities, such as art exhibitions, art events, and seminars. Maddi Nicholson, an artist belonging to ART GENE, worked with Ormsgill Primary School in Cumbria as a creative consultant to identify problems, propose creative solutions, and implement them[v]. The program included a survey using portrait sketches, a performance in which students developed scripts to address issues such as bullying, and a gardening program in which students learned about the natural environment and put them into practice. This project gives us a new idea to use the alternative space not only as a venue, but also as a place where the artists actually go to schools to conduct programs on a long-term basis. It can be said that implementing art programs as a means of discovering and solving problems is an effective way to help students develop an active attitude of thinking and acting on their own, rather than just passive learning. In addition, some of these activities were conducted with the cooperation of not only Maddi but also other artists active in many genres such as actors, scriptwriters, poets, etc. As with the Machiju Art Museum, which I mentioned fi rst, it can be recognized that the interaction between students and artists active outside the school is effective not only in Japan, but also in the UK. 73ストの展示会場として活用したり、講師としてアーティストを招いたりすることで地域の文化振興につながる場となるだろう。二つ目に、イギリスのオルタナティヴ・スペース、『ART GENE』が行なったプログラムを紹介する。イギリスのカンブリア州に拠点を構えるこの施設は、アート展覧会やアートイベント、そしてセミナーの開催など多岐にわたる活動を行なっている。その取り組みの一つとして、所属アーティストマッディ・ニコルソン(Maddi Nicholson, 1985〜)と同州の『Ormsgill Primary School』が連携し教育プログラムを実施した。彼女は同小学校のクリエイティブ・コンサルタントとして、学校の問題を発見しクリエイティブな解決策を提案、実施するという取り組みを行った。例えば肖像画のスケッチを用いたアンケートの実施や、いじめなど様々な問題をテーマに生徒たちが行う演劇、自然環境について学び実践するガーデニングプログラムなど、この他にも沢山のプログラムを実施した。問題を発見し解決する手段としてのアートプログラムは、生徒に自ら考え、行動する能動的な姿勢を身につけるために有効な手段であると感じた。また、マッディだけでなく俳優や脚本家、詩人など多くのジャンルで活躍するアーティストもこのプログラムに参加しており、最初に挙げた「町ぢゅう美術館」と同様に、学外で活動するアーティストと生徒の交流が有効であると日本だけでなくイギリスでも考えられていることに気付いた。以上のことから、オルタナティヴ・スペースでの教育プログラムにとって、近隣地域に住む人々やアーティストと交流を行い、生徒本人が美術を通し能動的に問題を解決する力を身につけられるプログラムであることが重要な要素であることがわかった。地域社会と生徒の美術教育が、相互的に発展していく場としてのオルタナティヴ・スペースに関する構想を引き続き行なっていきたい。
元のページ ../index.html#75